dijous, 22 de setembre del 2011

NOTA INFORMATIVA ERO

El comitè d’empresa signant del pacte, vol aclarir alguns aspectes del mateix:

No hem tingut l’opció de negociar un ERO suspensiu. L’Empresa va presentar al Departament de Treball un ERO EXTINTIU de 194 treballadors.

El comitè d’empresa durant la negociació, va anar rebaixant aquest nombre d’afectats amb la concessió de forma temporal d’algunes condicions laborals ( més dies de feina, formació.......etc), fins arribar al punt que teníem sobre la taula el 50% de la paga d’abril i 60 acomiadaments. La quantitat econòmica que això suposava, la vam poder reconduir cap un ERO suspensiu que podia afectar la totalitat de la plantilla amb un número màxim de jornades de treball equivalents a 78 llocs de feina de 40 hores. Per tant les condicions, el temps, els criteris per la implementació del ERO suspensiu no han estat NEGOCIATS amb el comitè d’empresa. Per això també es va crear la Comissió de Seguiment del Pacte acordada a treball pel dia 19 de setembre.

D’ una altre banda no podem oblidar que a finals d’any acaba la vigència del conveni col·lectiu ja prorrogat . Donat que el pacte té una durada fins a desembre de 2012, i al gener de 2013 tornem a les condicions actuals del conveni, s’havia de fer referència a la possibilitat de aplicar qualsevol canvi que s’hagi negociat.

dijous, 8 de setembre del 2011

DISCONFORMITAT AMB COM S'IMPLEMENTA L' ERO

El passat dia 1 de setembre, RRHH i les diferents Direccions van començar a comunicar als treballadors afectats per l'ERO temporal la suspensió del seu contracte. No entenem els criteris de selecció d’alguns dels afectats inicials, però encara menys perquè se'ls hi comunica que segurament serà fins desembre de 2012.

L'esperit del pacte que vam signar al Departament de Treball el dia 31 de juliol d'enguany era molt clar: estàvem davant un problema ECONÒMIC i per aquest motiu Treball acceptava que l'empresa no podia fer res més que reduir temporalment plantilla amb l'OBJECTIU d'ESTALVIAR sis milions d'euros en nòmines. Va ser molt explícit i va quedar palès que la voluntat d'ambdues parts era minimitzar l'impacte personal d'aquesta mesura i l'única forma de que això fos possible era que ens ho repartíssim entre tots en la mesura en que la organització de la feina ho permetés. Llevat dels que voluntàriament s'hi vulguin acollir i l'empresa pugui prescindir-ne, no cal de cap manera que ningú estigui afectat per més de 3 mesos.

La sorpresa però està en com s'està aplicant. En alguns casos sembla una mesura de "càstig" o disciplinària difícilment justificable. En altres casos s’està aplicant vulnerant directament la llei ja que cobrint el seu lloc hi ha contractes temporals que es renoven mes a mes. Aquest ERO no és l’instrument adient per prendre mesures disciplinàries per justificades que poguessin estar. Aquestes accions tenen un altre camí i no ho podem confondre.

A més de la possible arbitrarietat en la selecció dels afectats, correm el perill que Inspecció de Treball acabi tombant alguns dels expedients de l’ERO proposats per l’empresa. El resultat serà que hauran de pagar els endarreriments a aquesta gent i tornar-los a posar a treballar. La pèrdua econòmica que aquesta gestió  pot provocar a l’empresa es sumarà al dèficit pressupostari del Consorci i finalment s’haurà de tornar a ajustar per arribar a l’equilibri pressupostari exigit. Traduït al llenguatge normal significa que tot el que l’empresa es desviï per mala aplicació de l’ERO, ho pagarà la part social a partir del 2013. I ja sabem què significa això: més retallades a la nòmina i més drets socials perduts.

No ens podem permetre que una ERO mal gestionada ens perjudiqui encara més i ho haguem de tornar a pagar nosaltres. Aquesta és una “cançó” que ja ens coneixem massa be i és indignant. L'empresa  ha convocat a la Comissió de seguiment el dia 19 de setembre per analitzar els diferents casos i quan sigui el cas, tractarem de reconduir la situació pel be de tothom.
EL COMITÈ d’EMPRESA ( signants del Pacte )

NOTA INFORMATIVA ERO – SETEMBRE-2011

Des de l'inici del tràmit de presentació de l'expedient de regulació fins el moment actual, els membres del Comitè d'Empresa hem estat informats irregularment i contradictòriament i ens hem trobat sempre amb fets consumats. Aquesta situació ha tingut un clar reflex en la capacitat dels membres del Comitè per informar acuradament de la situació en la que estàvem i per actuar "preventivament" davant les errades estratègiques.

Malgrat els inconvenients que aquesta autosuficiència comporta, l'actitud oficial no ha canviat substancialment. L'empresa pensa, l'empresa decideix, l'empresa comunica i l'empresa executa. Aquest tarannà posa difícil el que és fàcil i dificilíssim el que és difícil. Si a això afegim la dispersió i descoordinació de les diferents fonts "oficials" d'informació, el galimaties i el desconcert sorgeixen sense fer cap tipus d'esforç.


Per aquests motius volem intentar clarificar alguns punts que son objecte de dubte de forma majoritària i repetitiva:

            1.- Qualsevol persona que sigui citada per fer una entrevista amb algú de RRHH per tal de comunicar-li la seva entrada a l’ERO pot anar acompanyada d’algun representant sindical si així se sent més tranquil·la i recolzada.

            2.- L’ERO que l’empresa te aprovat per Treball és “SUSPENSIU”. Això significa que no pot acomiadar definitivament a ningú sinó que mentre duri el període de l’ERO – fins el 31 del XII del 2012 – pot aplicar-lo a qualsevol empleat. És l’empresa però, la que pot decidir, per motius organitzatius raonats, qui se’n va i per quant de temps. TOTS els afectats es podran tornar a reintegrar a la feina l’1 de gener del 2013 si no és que no s’han reincorporat abans.  

            3.- Aquesta capacitat legal que te l’empresa per decidir els noms dels afectats sense consultar ha portat a dues situacions. La més important és que ja s’han detectat casos d’inclusió a l’ERO per motius aliens a l’organització i estalvi econòmic, és a dir: irregulars. Legalment, haurem d’esperar a la primera reunió mixta de la comissió de seguiment fixada per Treball pel dilluns dia 19 de setembre – per posar sobre la taula les discrepàncies en l’el.lecció d’algunes de les persones afectades i sobretot, en el temps que hauran de quedar-se a l’atur. La segona conseqüència és que no sabem encara a quanta gent acabarà afectant l’expedient ni per quan de temps. Tenim la llista de persones afectades un cop els han realitzat l’entrevista, a pilota passada.

            4.- Tenim fins a finals de novembre per intentar reconduïr la situació i que ningú no es vegi sotmès a un ERO “disciplinari” ja que l’autorització de Treball no ha estat per fer “net“ a l’empresa – calgui o no calgui  sinó per estalviar els diners necessaris per arribar a l’equilibri pressupostari. En aquells casos que ens sembli que es pot estar cometent el que s’anomena “frau de llei” intentarem reconduir-ho. Passat aquest període, la majoria de discrepàncies acabaran a Inspecció de Treball.

            5.- Malgrat les manifestacions oficials de transparença en els criteris de selecció emprats per decidir qui entra a l’ERO, la realitat és força diferent i tenim a treballadors “escollits” sense cap criteri objectiu conegut.

            6.- Tenim el compromís de l’empresa que es mantindrà la proporcionalitat d’afectats entre les  diferents categòries professionals. Vetllarem perquè qualsevol temptació d’esbiaixar-ho més cap a un col·lectiu que cap als altres, no es tradueixi en un augment de la injustícia que ja suposa tenir l’ERO aprovat.

            7.-  Respecte a tots els que es vulguin rumiar acollir-se de forma voluntària a l’ERO els oferim també la possibilitat d’anar acompanyats per algun representant sindical. El motiu és que hem constatat que, en funció de qui fa l’entrevista, la informació pot agafar una caire totalment diferent i per tant, es pot acabar prenent una decisió amb supòsits erronis.

Una vegada feta la reunió amb l’empresa i de seguida que tinguem més informació  us la farem arribar. Si teniu més dubtes podeu posar-vos en contacte amb qualsevol membre del comitè d’empresa per aclarir-les.

Comitè d’Empresa ( signants del Pacte)

dissabte, 3 de setembre del 2011

Males formes en la implementació de l'ERO suspensiu

El passat dia 1 de setembre, RRHH i la Direcció van començar a comunicar als treballadors afectats per l'ERO temporal, la suspensió del seu contracte. La notificació es d'avui per demà,i tot hi que ho poden fer, ens sembla una manera lletja i desconsiderada envers el treballador que no pot organitzar-se ni preparar-se. Tampoc entenem els criteris de selecció dels afectats inicials ni perquè se'ls hi comunica que segurament serà fins desembre de 2012.

L'esperit del pacte era que ens ho repartissim entre tots, i per tan que no fos mes de 3 mesos, llevat en casos voluntaris. Tal hi com s'està aplicant sembla una mesura de "càstig" o represalia. En alguns casos afectan gent de manera ilegal, ja que en el seu lloc hi contracten un eventual.

L' empresa no ha convocat a la Comissió de seguiment fins el dia 19 de setembre en la que analitzarem els diferents casos i tractarem de reconduir la situació.

Carta de Servei d'ocupació de Catalunya. Nota informativa de RRHH

NOTA INFORMATIVA
 
El passat dia 8 d’agost de 2011 va ser autoritzat per la Direcció General de Relacions Laborals de la Generalitat de Catalunya, l’Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) en el que s’aprova  “la  suspensió dels contractes de TOTS els treballadors de la plantilla durant un màxim de jornades laborals equivalents al número de jornades de treball de 78 llocs de treball de 40 hores setmanals i cost mitjà per lloc de 40.000 €, durant el període comprés entre la data de la notificació de la resolució de l’expedient i el 31 de desembre de 2012.”

Dins els tràmits formals de gestió de l’ERO, l’empresa ha comunicat al Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC)  la llista de tota la plantilla que pot estar afectada  per l’ERO. A la seva vegada, el SOC està informant a tot el personal de l’empresa que pot estar afectat per l’ERO suspensiu, situació que està generant molts duptes i confusions.

En aquest sentit volem aclarir que certament l’ERO aprovat pot afectar a tota la plantilla, però que només a aquelles persones que se li notifiqui personal i oficialment passaran a estar realment en situació de suspensió del seu contracte de treball.
 
Les oficines d’Administració de Personal dels centres, restem a la disposició dels treballadors per aclarir qualsevol dubte que pugui sorgir al llarg d’aquesta situació  excepcional i difícil.
 
Pau Gomar

dimecres, 27 de juliol del 2011

ACTA DE PREACORD ENTRE EL COMITÈ D'EMPRESA I LA DIRECCIÓ DEL PARC DE SALUT MAR

1.- Suspendre la cobertura de formació més l’import del Fons de Formació.
L’estalvi estimat per la Direcció és de 4 llocs de treball.
Temporalitat: 2011-2012.

2.- Increment en les mesures de gestió de tots els professionals.
L’estalvi estimat per la Direcció és de 5 llocs de treball.
Temporalitat: 2011-2012.

3.- Extincions conforme al criteri de voluntarietat.
L’estalvi estimat per la Direcció és de 20 llocs de treball.

4.- Estudiar la implementació de la realització de la jornada intensiva en els serveis que de mutu acord així ho acceptin, amb la possibilitat de treballar només  una tarda a la setmana.
L’estalvi estimat per la Direcció és de 6 llocs de treball.

5.- Complement  en la situació d’ incapacitat temporal (IT). Les parts acorden modificar temporalment des de la signatura de l’acord fins al 31 de desembre de 2012 el Conveni vigent en l’art. 54 Complement per incapacitat temporal (IT) i maternitat en el sentit d’allà on diu “complementar fins al límit màxim de 18 de mesos” ha de dir “fins al límit màxim en còmput anual de 90 dies”.
L’estalvi estimat per la Direcció és de 15 llocs de treball.

6.- Les parts acorden treballar 5 dies més a l’any. Per tant, la jornada en torns diürns passar a ésser 1660 h/any per a l’any 2012; i al torn de nit de 1477 h/any per l’any 2012. Respecte a l’any 2011 s’aplicarà la proporcionalitat des de la signatura de l’acord. Aquests 5 dies es pactaran de mutu acord respectant les necessitats del servei/organització.
L’estalvi estimat per la Direcció és de 37,5 llocs de treball. 
Temporalitat: 2011-2012.

7.- Les parts acorden fixar 4 dies de vacances de Nadal i 4 dies de vacances de Setmana Santa de forma discontinua dintre dels dos períodes de vacances.
L’estalvi estimat per la Direcció és de 26 llocs de treball.
Temporalitat: 2011-2012.

8.- Les parts acorden substituir l’ERO extintiu per un ERO suspensiu que autoritzi a l’empresa a suspendre un nombre de jornades de treball equivalent al nombre de jornades de treball anuals que suposen 78 llocs de treball, amb un cost mitjà de 40.000€  i en plantilla equivalent a 40 hores/setmanals i pel període que va des de la resolució administrativa fins al 31 de desembre de 2012. 
El Consorci intentarà mantenir la proporcionalitat dels grups de categories professionals afectades i presentades al començament d’aquest període de consultes.

Clàusula de garantia de l’ERO suspensiu: Els professionals afectats per aquest ERO suspensiu no podrien tornar a estar afectats en un altre ERO suspensiu o extintiu (inclòs l’acomiadament objectiu individual). En cas contrari, l’organització hauria de compensar econòmicament la prestació d’atur consumida de la persona afectada independentment de la indemnització que correspongui.

9.- Es crearà una Comissió paritària de seguiment i control dels acords assolits. L’esmentada Comissió estarà formada por un representant de cada sindicat signant d’aquest acord, i podrà ser acompanyat per un assessor

10.- Cerca de professionals voluntaris per a la reincorporació a l’ERO mitjançant un Pla de comunicació interna que la Direcció ha iniciat.

11.- La  Comissió negociadora de l’ERO  ratificarà aquest acord el proper dia 29 de juliol.


Signant la present a Barcelona, 26 de juliol de 2011





La Direcció                                                                               El Comitè d’empresa

dimarts, 26 de juliol del 2011

EL COMITÈ D'EMPRESA DEL PSM SIGNA UN PREACORD I DESCONVOCA LA VAGA

La majoria dels grups sindicals del PSM (MC,UGT,SATSE,API i USAE) signen un preacord pel qual cap treballador del Parc de salud Mar serà acomiadat. Per aquest motiu s'ha decidit desconvocar la vaga d'avui dimecres.
Durant les hores següents informarem del contingut del preacord.